Våren 2020 ställdes vi inför en helt ny situation. En pandemi bestämde reglerna och ingen kunde inte göra något annat än följa dess lagar. Den förändringen var tuff – men den har skapat någonting helt nytt. Nu väntar nya möjligheter för 2021.
– Nu tar vi det nya normala in i framtiden och skapar enorma fördelar för våra kunder, säger CHPS:s förändringsledare Markus Fagerlund.
Under 2020 har även CHPS behövt förändra sina rutiner, från att enbart arbeta med fysiska möten till att genomföra utbildningar och processer både fysiskt och digitalt. Det fanns perioder när vi inte kunde träffa våra kunder. När de kunde inte träffa oss och när deras medarbetare inte heller kunde mötas i ett konferensrum. Det tvingades oss alla att tänka om, vilket har ökat takten i digitaliseringen. Under året har vi även genomfört ett antal uppskattade lunchföreläsningar digitalt och omställningen har fungerat över förväntan.

Markus Fagerlund
– Vi har under en lång tid haft fokus på fysiska möten, men under perioder 2020 har det varit omöjligt. Då har även vi fått träna oss själva i det vi lär ut, att hantera förändring. Under året har vi arbetat med väldigt många digitala möten. Faktum är att just nu är den typ tjänster som vi erbjuder är viktigare än någonsin, säger Markus Fagerlund.
– Det handlar inte bara om att hantera förändring. Det handlar om att se potentialen i förändringen för att skapa någonting nytt.
Olika plattformar ger nya möjligheter för 2021
Inför 2021 ser han nya möjligheter att utveckla arbetet för CHPS kunder. Han ser en mix av fysiska och digitala möten som ger företag möjligheter att öka sin kompetens, förbättra samarbetet mellan olika regionala kontor samtidigt som det är kostnadseffektivt.
– Vi kommer vi fortsätta att göra det vi är bäst på, men på olika plattformar. Vi kan genomföra processer analogt när det är möjligt, digitalt när det är möjligt, eller skapa en mix som är anpassad efter kunden. När vi arbetar med företag eller organisationer som har flera olika lokala kontor har vi numera möjligheten att digitalt bjuda in kollegor från olika delar av landet i samma grupp, utan att kunden behöver resa.
Det är ett effektivt alternativ som sparar både tid och pengar. Det utvecklar även samarbetet mellan olika regionala kontor och när medarbetare från olika verksamheter kan utbyta erfarenheter med varandra skapas nya möjligheter.
– Våra kunder får en betydligt bättre effekt. Ingen behöver resa en halv dag för två timmars uppföljning. Vi kan mixa medarbetare utan att bekymra oss om logistiken, samtidigt som vi kan ge dem en lika bra och givande upplevelse, säger Markus Fagerlund.
– Vi har alla stora möjligheter att påverka vår egen situation och framtiden är fylld av möjligheter. Så ser vi på 2021.
Med de positiva orden vill vi på CHPS tacka alla kunder och partners för ett gott samarbete. Vi vill önska er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år.
Ta hand om er! Vi ses igen 2021.