fbpx

CHPS-Centrum för högpresterande system

Skapa högpresterande och hållbara team

Många företag, men även organisationer och idrottsförbund drömmer om att skapa högpresterande och hållbara team, men vilken betydelse har ordet hög prestation?

För oss på Centrum för Högpresterande system är det en definitionsfråga som lätt kan missförstås. 

Att vara högpresterande behöver inte nödvändigtvis betyda att ett företag vinner genom att tjäna pengar, eller att en idrottsförening eller idrottare vinner ett guld vid ett mästerskap.

Att vara högpresterande handlar om att uppnå de egna målen, vad det nu än må vara. Målet, eller drivkraften, kan vara ökade intäkter för ett företag, titlar för en förening men det kan också handla om helt andra saker. Som att skapa en  arbetsplats med ett bättre klimat och en trevligare atmosfär, öka kundnöjdheten eller för en skola eller ett utbildningssäte kan det handla om att skapa en miljö där elever eller studenter trivs så att de i sin tur kan förbättra sina resultat.

Kort och gott handlar det om att handlar om att ”uppnå det den unika gruppen vill” och när organisationen når dit är den högpresterande.

Skapa högpresterande och hållbara team

Högpresterande organisationer lämnar ingenting åt slumpen, de är medvetna om vad de vill och hur de ska nå dit, men för att lyckas krävs det att människor mår bra, trivs och engagerar sig tillsammans. Det kan vara en utmaning, men vi på CHPS är redo att stötta i det arbetet.

Vår arbetsprocess bygger på att medvetandegöra, uppmärksamma och skapa kraft i förändringen med hjälp av verktyg för effektiv kommunikation. Vi ser att de mjuka värdena leder till hårda. 

Det är lätt att skrämmas av ordet prestation, därför väljer vi CHPS vår väg mot att bli högpresterande för att uppnå de mål som organisationen gemensamt strävar efter.

För detta ändamål har vi utvecklat fem framgångsfaktorer i ett plus. Vi hjälper till att skapa gemensamma värderingar och beteenden som ska leda till det gemensamma målet.

Effekterna av detta arbete blir:

  • Att alla utgår från och är på väg mot visionen med ett ökat samarbete i och mellan alla delar av verksamheten.
  • Att tydligheten och trovärdigheten ökar i ledarskapet.
  • Gemensamma värderingar och beteenden i vardagen som ska styra verksamheten mot högre lönsamhet, ökad personalnöjdhet samt ökad kundnöjdhet.
  • En förbättrad teamkänsla, dr vi samarbetar mot de gemensamma målen..
  • Framtagning av beteenden och förhållningssätt som ska gälla för att lyckas.
  • Ett ledarskap som klarar av att handskas med förändring, samt skapa och handskas med högpresterande individer.
  • Gemensamma kommunikativa framgångsnycklar.
  • Konsekvensanalys av vad som händer om det genomförs eller om det bara blir prat.
  • Träning i att ge och ta feedback.
  • I ett högpresterande system kommer ALLA att bidra med något för att uppnå det gemensamma målet.
  • Implementera och ge metoder för uppföljning, modeller som skapar ständig utveckling att varje dag ska bli bättre än gårdagen.

Tillsammans skapar vi förutsättningar för högpresterande och hållbara team. I allt vårt arbete siktar vi mot ständig utveckling och att öka vår egen samt våra kunders kompetens. Det vi säger och det vi gör ska alltid vara trovärdigt, mot oss själva och mot andra

Det är en förutsättning för att vi tillsammans ska nå våra mål.

Du kan läsa mer om hur vi arbetar med att skapa högpresterande och hållbara team, hur CHPS ger dig en hållbar förändring i en av våra bloggar.



VAD SÄGER ANDRA OM DETTA?
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram