Spelförståelse på jobbet
Spelförståelse handlar om att förstå spelet på företaget eller i idrotten. Jag menar att det i vissa företag och lag finns faktorer som stör en hög prestation, välmående samt möjligheten att nå det resultat man vill uppnå.
(Dessa faktorer tar jag upp i nästa blogg)
Frågor, kunskap om och svar på frågor som ”Vilka ramar finns det”? ”Gäller ramarna”? ”Vad förväntar sig chefen av mig”? ”Vad är syftet(intentionen) med det vi håller på med”? med flera, är avgörande för en hög prestation och menar jag en av förutsättningarna för skapa vinnare. Det är alltså viktigt att förstå var företaget är på väg och vilka värderingar som styr för att ha en möjlighet att veta om jag är en vinnare eller förlorare. I vissa kulturer skapas det vinnare och i andra skapas det inga eller dåliga förutsättningar för att vinna. Jag menar att vinnare skapas i kulturer som vet vad de vill och som vet hur de ska vara för att vinna. De vet helt enkelt mer om vilka de är och vilka värderingar som styr deras beteenden. De är också mer klara över vad de vill och syftet med det.
Det handlar alltså om att förstå ett speciellt spel och att förstå spel i allmänhet. Att kunna förstå sitt eget spel i förhållande till krav, medarbetarnas spel och chefernas spel. Spelförståelse som leder till vinnare ställer höga krav på anpassning vilket gör att det ligger en utmaning i att förstå spelet. Man kan också se spelförståelse som ett överordnat begrepp, som har att göra med hur man agerar och hur man reagerar, framför allt då i olika situationer.
Kognitiv process.
Spelförståelse är förmågan att omsätta det man uppfattar i någon typ av snabb kognitiv bearbetning, dvs jag har en bild eller föreställning om vad som gäller och som fungerar. Framgången och utvecklingen av vinnare påverkas när denna bild stämmer med företaget, medarbetarna och chefernas bild av verkligheten. Denna process är, menar jag, lättare i vissa företagskulturer eftersom det är klart vad de vill och hur de ska bete sig i olika situationer så att de vinner.
Känsla för vad som är rätt.
Spelförståelse i den här meningen måste innebära att man mycket snabbt uppfattar en situation och sätter in den i ett sammanhang som man har kognitivt i huvudet. Sen gäller det att kunna omsätta det i praktisk handling och där kommer en kompetensaspekt in, som innebär att man måste koppla problemlösningen till det man klarar att utföra. Det är självklart att alla ser situationen och hur den är i förhållande till andra personer, alla uppfattar en bild av ett komplext mönster men alla kommer inte att göra en kognitiv analys av det. Ser vi samma sak och på samma sätt?
Ledaren betyder något!
En ledare måste ha en god spelförståelse för att kunna lyckas och för att göra sig förstådd. Det är viktigt att få ut sina intentioner samt att få ut sitt budskap till medarbetarna. Det innebär att man som chef måste vara överens med medarbetarna om strukturen i spelet på jobbet. Man kan som chef och medarbetare ha olika uppfattningar om spelet. Det gäller då att ha en kommunikation om vad man menar med spelförståelse på just denna arbetsplats..
Det går att träna!
Det är också intressant att man självklart kan träna sin förståelse för spelet. Det gör man framför allt genom att vara eller hamna i olika situationer men det handlar inte bara om att man ska praktisera spelet på jobbet, det handlar också om att reflektera och prata om spelet. Det är, menar jag, viktigt att diskutera olika lösningar och prata om situationer som uppstår på arbetsplatsen. En sak står helt klar för mig och det är att vi pratar alldeles för lite om förståelse för spelet och skillnaden mellan vinnare och förlorare på arbetsplatserna. Inte skillnaden mellan vinnare och förlorare i allmänhet.
”Om inget fungerar, om absolut inget fungerar pröva att prata med varandra. (Okänd)