Jag har vigt 25 år av mitt liv med att jobba med försäljning. Både som säljare, sälj och marknadschef och numera som konsult med att hjälpa bolag att växa genom sin försäljning. Jag har fått vara med på otroliga tillväxtresor i fantastiska bolag som fortfarande växer.
Under dessa åren har jag gjort en massa fel, men även en del saker rätt. Ett av mina mål i livet var att jobba som säljchef, eller som man nuförtiden måste säga ”ledare”. (Det kommer jag utveckla mer i en annan blogg framöver)
Jag ville i varje fall få vara med och påverka och få människor att prestera bättre och må bra. En av mina sanningar var att: ” Det ska väl inte vara så himla svårt, det är väl bara att säkerställa att hålla uppe aktivitetsnivån”. Det där med att ”säkerställa” visade sig vara mycket svårare än jag trodde. Hur mycket jag än ”tjatade” om detta, så var det ändå ibland svårt att få till det. Hur mycket jag än lade ner tid på att följa upp, bygga system och provisionsmodeller för detta, så tycktes det ha marginell påverkan på aktivitetsnivån över tid.
Vad kan jag göra för att få till en förändring?
Jag funderade mycket på detta och ställde mig ofta frågan: Vad kan jag göra för att få till en förändring? I vilka situationer kände jag själv engagemang och varifrån kom mitt egna driv? Hur hittade jag motivation? En situation som direkt kom till mig var när jag jobbade som säljare/säljchef på Datscha AB mellan 2000-2005, ett bolag inom Strongholdkoncernen som levererar fastighetsinformation på nätet. Bolaget var nystartat och hade överlevt .com eran.
Jag fick vara med från början och det var en fantastisk resa. Jag hade precis tagit hem en större affär vilket var en kick i sig, men inte den största. Det ringer i min telefon och linjen är knastrig, det känns långt borta. Det var grundaren och huvudägaren. Han säger: Jag är på semester och hörde att du gjorde en fantastisk affär, grattis och bra jobbat! Jag fick en grym boost av detta, att han ringde på sin semester för att gratulera mig som vanlig säljare, det hade jag inte räknat med. Sedan den dagen ringde jag alltid till mina säljare och gratulerade till en affär oavsett storlek.
Vilken motivation har dina medarbetare ?
Någonstans där så landade jag i att det finns inget generiskt som fungerar för alla. Det finns inga modeller eller system som får folk att prestera och känna engagemang. Det finns däremot människor som är olika, som har olika motivation och syn på verkligheten och som jag som chef var tvungen att förhålla mig till och engagera mig i. När jag lade all min kraft på detta i mitt ledarskap, då kom engagemanget och drivet för att orka hålla uppe aktivitetsnivåerna och då fyllde även systemen, processerna och modellerna sina syften.
För visst är det så, att hög försäljning och en hög aktivitetsnivå absolut hänger ihop, men det gäller att börja i rätt ända.