fbpx

CHPS-Centrum för högpresterande system

Trovärdighet

Den senaste veckan har det varit en artikelserie om vuxenmobbing på svenska arbetsplatser. Något som har varit slående är hur lite hjälp de drabbade individerna har fått från sina fackföreningar, ibland har fackrepresentanterna till och med ställt sig på mobbarnas sida.

Idag på DN debatt skriver företrädare för LO ”Vi behöver krafttag för att förbättra arbetsmiljön”.

Jag håller så klart med. Det som förvånar mig är att debattartikeln bara ställer krav på regeringen. Med tanke på vad som har kommit fram i Maciej Zarembas artiklar om vuxenmobbing hade det varit klädsamt om LO-företrädarna nämnt någonting om vad de själva tänkt göra för att förbättra sitt arbete vad gäller att stötta de mobbade ute på arbetsplatserna.

Detta hade naturligtvis inte fråntagit regeringen sitt ansvar för att förbättra arbetsmiljön men det hade sannerligen ökat LO:s trovärdighet i frågan. Som debattartikeln är skriven nu blir det i mina ögon bara pinsamt.

Bland våra framgångsnycklar för att bli högpresterande över tid ligger trovärdighet i mitten. Just därför att trovärdighet är så viktigt. Det spelar ingen roll vad individer, företag och organisationer beskriver som sin värdegrund eller sin vision om man sen går ut och gör något annat i vardagen. De som lyckas med det de vill över tid – de som mår bra OCH presterar bra – de lever som de lär!

Jag har träffat på många exempel på motsatsen:

-Företag som går ut med att de vill ha ”team work” och sen ger bonus och uppmärksamhet till individuella insatser.

-Chefer som hävdar att det är viktigt att respektera varandra och sen inte lyssnar på medarbetarnas åsikter.

-Idrottare som säger att de vill bli bäst men inte går och lägger sig på kvällen och därmed inte sover ordentligt.

-Medarbetare som tycker att det skrattas för lite på arbetsplatsen men inte skrattar och skojar själva.

Naturligtvis är vi alla människor. Ibland lyckas vi bättre och ibland lyckas vi sämre. Trovärdighet är för mig ändå att erkänna att det ibland blir fel och att sträva mot att göra rätt nästa gång. Framför allt är trovärdighet en avgörande faktor för att prestera över tid. Avgörande både för att själv må bra och prestera och för att alla dem jag har runtomkring mig ska kunna må bra och prestera.

Att både det jag säger som individ och det jag säger som företrädare för min organisation hänger ihop med det jag gör, det skapar trygghet och minskad stress. Det ger också en avsevärt förbättrad arbetsmiljö!

Karin Nyberg

RELATERADE ARTIKLAR
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram